
Mirek brázdní české tuningové srazy hezkou řádku let a zažil úplné prvopočátky tuningu u nás. Je to zarytý hifík a určitě ho potěšíte dobře vypadající a ještě lépe hrající hifi instalací. Sezóna 2009 pro něj bude v pozici porotce premiérová. My doufáme, že se jí zhostí jak nejlépe umí a s jeho hodnocením budete spokojeni i vy. Ale pozor, určitě vám nedá nic zadarmo!
No, on to vlastně ze začátku ani nebyl tuning :-) Když jsem si pořídil své první auto, což byla Škoda 100, hned jsem sehnal přídavná světla, první repráky, auto dostalo nový lak a pěkné poklice. To byl asi můj první „tuning“ (tehdy mi bylo čerstvých 18, někdy v roce 1995).
Po „Škůdce“ přišel další krůček, který mne už poslal jiným směrem. Koupil jsem Fiestu, která měla označení XR2 a já vlastně ani nevěděl, co jsem si pořídil. V tomhle malém letadýlku s parametry 100 koní na 800kg jsem se vyjezdil a začal se svým prvním autohifi. Autíčko bylo už od výrobce upravené sportovními plasty i koly, takže jsem pokračoval pouze skly, světly a prvním subwooferem.
Když jsem začal pokukovat po novém autíčku, tak se zrovna v dílně u souseda skládala Mazda 323 4x4 1,8 Turbo GTR. Do toho auta jsem se při návštěvách u souseda postupně zamilovával. A když přišlo na hledání nového, tak bylo jasno. No a tady začíná můj první Tuning :-) V Autoannonci jsem při hledání křidýlka na Mazdu (tehdy ještě nebyl jediný nárazník k mání, natož na japonce) našel inzerát LAMINO SERVISU – individuální tuning na veškeré vozy. Tam jsem se rozjel a zrealizoval první „styling“. Studoval jsem úpravy z německých časopisů a s Mazdičkou jsem začal jezdit na první srazy v Čechách. Bohužel jsem měl havárii a z Mazdy mi zbyl jenom volant. V té době jsem začal stavět společně se svým taťkou VW Brouka ve stylu amerických Hot Rodů - široká kola, plameny a s nádechem tuningu - sedačky, skla, hudbu, světla …
Brouček nemohl jezdit denní dlouhé trasy, a tak jsem se rozhodl ho vyměnit za Opel Vectra B od mého strýce. Auto bylo tehdy jako nové. V tu dobu jsem objevil v Pardubicích firmu AZ tuning, která se zabývala stavbou vozů na zakázku. A tam začala má nejnáročnější úprava vozu. Kompletní předělání, přelakování a postavený body kit dle představ. V té době začal internet a najednou byly dostupné fotky úprav japonských Hond i tehdy populárního Reigera. Kluci z AZ tuning mi dokázali, že tuning doslova modelují na zakázku a dle přání, tak jsem poprvé nadiktoval svou představu – kompletní úpravu Opelu Vectra B „Extreme“. Otravoval jsem ve firmě téměř každý den a kontroloval každý milimetr. Po téměř půl roce a velkém balíku peněz se vše povedlo zrealizovat a světlo světa spatřila Vectra B dle předlohy japonského úpravce Shogun. Během dvou let prošel vůz ještě několika úpravami a vylepšeními.
Po nějaké době přišel opět čas na změnu a místo Vectry se pořídila se Audinka A3, která byla upravována již v úplně jiném duchu. Inspiraci jsem tentokrát našel v německém „clean stylu“ a vše jsem svěřil profíkům z firmy Revilo Auto. I A3 prošla kompletním předěláním – bodykit, interiér, autohifi zástavba – tu stavěl kamarád Pasaťák z Revilohifi.
V současné době jsem A3 vyměnil za větší A6, na které je opět pár úprav od Revilo Auto.
No a zatím posledním kouskem v mé „tuningové“ kariéře je příprava projektu VW Brouk, na kterém se v současnosti pomalu začíná pracovat.
Ten nápad byl poměrně jednoduchý, protože mě tuning zajímá opravdu dlouho a sám jsem byl u zrodu nejen svých vozů, ale i u další spousty projektů. Nabídka Tuning Cupu mě dokázala oslovit tak, že jsem se zkusil přihlásit – a vyšlo to. Na novu roli se moc těším, protože to bude přímé setkání se stejně naladěnými lidmi, kteří k tomuto životnímu stylu mají velmi blízko. Stejně tak jako já.
Upřímně řečeno já jsem spíše stylista a hifík, mám rád úpravu vozu, která podtrhne linie auta a úpravou se auto vyzdvihne. Úpravu, kdy si říkáte: „To perfektně sedí, to luxusně hraje, to k tomu autu prostě patří“. Ale na druhou stranu, je mi hodně blízký styl Hot Rod, kdy je vše postavené na silném agregátu a čisté hrubé síle, ale bohužel to je směr, který zde není ještě moc rozvinutý, což je docela škoda.
Pozor? Nejdřív se určitě rozmyslet, co chcete s autíčkem dělat, jak a do jakého stylu ho upravovat a na co ho používat. Od toho se vše odvíjí. Myslím, že hodně tunerů upravuje, předělává podle určitého diktátu tuningové módy, trendu a samozřejmě financí. A jednoznačně si myslím, že méně promyšlených úprav je většinou více, než spousta drahých obrovských úprav. Proto pozor, aby úprava směřovala tam, kam byla v rozmyšleném prvopočátku myšlena. Samozřejmě by všechny úpravy měly mít smysl, tvar, nápad, čistotu a hlavně musí být navrženy tak, aby se dalo s autíčkem jezdit! :-)
Udělal a spoustu!:-) S každým autem a úpravou jsem na ně přicházel, poučil se a přehodnocoval svá rozhodnutí. Čím je člověk starší a vidí okolo nové možnosti, nové úpravy, technologie, dostupné díly, tak přichází na nová a lepší řešení a myslím, že na tuhle zkušenost přijde každý tuner. Navíc samotné používání a jízda s upraveným vozem dodá člověku dostatek inspirace k dalším úpravám či zlepšením.