Kategorie: Ostatní
Autor: PR
StudentCar FireLine
Po nesmělých začátcích se stavebnicí Kaipanu 57, vznikl na Vysoké škole Báňské (VŠB-TUO),Fakultě metalurgie a materiálového inženýrství respektive na Ústavu progresivních technologií pro automobilový průmysl (www.studentcar.cz) pilotní projekt studie supersportovního automobilu s názvem StudentCar typ FireLine. Zároveň s tím, výše zmiňovaný Ústav registroval automobilovou ochrannou známku StudentCar. VŠB-TUO se tak stala jedinou, která vlastní svoji automobilovou značku.
StudentCar, to jsou nekompromisní koncepční studie sportovních automobilů s dravým designem, vyladěným sportovním podvozkem a přebytkem výkonu. Jednoduše auta, která trhají asfalt.
StudentCar – FireLine byl v září tohoto roku vystaven na jubilejním ročníku mezinárodního strojírenského veletrhu v Brně. Na tomto veletrhu vystavovalo dva tisíce vystavovatelů a přišlo téměř sto tisíc návštěvníků. Velký zájem o 50. ročník veletrhu potvrdil klíčovou roli strojírenství a elektrotechniky v ekonomickém rozvoji České republiky.
Co se týče popisu koncepce FireLine, jde o klasické uspořádání s motorem vpředu a pohonem zadních kol. Atraktivní dvoumístná karoserie sportovního roadsteru je usazena na prostorový rám z ocelových profilů. Partnerem v oblasti svařování byla firma ESAB VAMBERK s.r.o Design karoserie je chráněn průmyslovým vzorem a vznikl ve spolupráci se studenty průmyslového designu, studenty a zaměstnanci Ústavu progresivních technologií pro automobilový průmysl. Karoserie je vyrobená z kompozitních materiálů, modely pro její výrobu zhotovila, na základě dodané výkresové dokumentace, Moravská modelárna, a.s. Pod kapotou je umístěn přeplňovaný zážehový řadový čtyřválec s dvaceti ventilovou technikou s variabilním časováním. Tento motor dává výkon 132 kW a maximální kroutící moment 210 Nm v rozmezí otáček 1750-4600 otáček / min.
Motor pohání zadní nápravu přes plně synchronizovanou, pětistupňovou převodovku Ford s hliníkovou skříni. Zadní náprava je osazena brzdovými kotouči o průměru 260 mm, s brzdičem ze Škody Superb. Přední náprava je tvořena dvojitými trojúhelníkovými rameny, s diagonálně umístěným teleskopickým tlumičem a paralelní vinutou pružinou. Na přední nápravě jsou kotoučové brzdy s vnitřním chlazením, průměr kotoučů 280 mm, brzdič Škoda Fabia. Účinek brzdné soustavy je zvyšován podtlakovým posilovačem. FireLine obutý do pneumatik Bridgestone na 19-ti palcových litých discích firmy DOTZ sedí na asfaltu jako přibitý. Rozměry pneumatik Bridgestone vpředu 235/35ZR19, vzadu 255/35ZR19, rozměry litých disků Dotz Hanzo jsou 8.5 x 19, rozteč 5x100. Lité disky a pneumatiky dodala firma AZ pneu s.r.o.
FireLine se také účastnil finále Tuning Salon Brno 2008, který byl spojen s finálem iMiss Autofun 2008. Krásné křivky konceptu StudentCar FireLine byly na zmíněné akci ještě umocněny atraktivními modelkami.
Pracoviště Ústavu progresivních technologií pro automobilový průmysl se profiluje směrem k automobilovému studiu, které v rámci výuky na novém oboru Materiály a technologie pro automobilový průmysl bude stavět koncepční studie supersportovních automobilů. Tyto koncepční studie budou naznačovat možné směry vývoje automobilů blízké i daleké budoucnosti a umožní tak studentům pracovat na atraktivních projektech již v průběhu studia na vysoké škole.